Kwaliteit en veiligheid
In het belang van onze patiënten willen wij hoogwaardige kwaliteit van behandeling leveren en veilig werken. Wij vinden het belangrijk om patiënten, verwijzers, zorgverzekeraars en andere belanghebbenden inzicht te geven in de kwaliteit van onze zorg. Maastro heeft een gecertificeerd kwaliteitssysteem volgens de ISO 9001 norm.
Stel uw veiligheid voorop
Uit onderzoek blijkt dat patiënten die beter geïnformeerd zijn, het zorgproces beter begrijpen en weten welke invloed ze zelf kunnen uitoefenen aan het zorgproces, betere resultaten hebben. Met de patiëntveiligheidskaart met informatie en bruikbare tips willen wij onze patiënten helpen zelf een actief aandeel te hebben in het veilige verloop van de behandeling. U kunt namelijk, daar waar mogelijk en gewenst is, zelf een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid van uw eigen zorgproces.
Voortrekker
Nationaal en internationaal vervult Maastro een voortrekkersrol in kwaliteit en veiligheid in de radiotherapie. Wij zijn mede-initiatiefnemer van PRISMA-RT, de Nederlandse vereniging van radiotherapeutische instellingen voor patiëntveiligheid. Ook geven wij nationaal en internationaal scholingen voor kwaliteit en patiëntveiligheid.
Calamiteitenrapportage 2024
Maastro heeft in 2024 2 meldingen gedaan bij de inspectie van Gezondheidszorg en Jeugd.
De Patiënt Ervarings Monitor (PEM)
De ervaringen van onze patiënten vertellen ons wat wij goed doen of wat beter kan. De uitkomsten van de meting gebruiken we om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren. Het meten van de ervaringen doen we met vragenlijsten.
In de tweede helft van 2024 hebben 703 patiënten Maastro beoordeeld. De resultaten zijn vergeleken met die van andere zorginstellingen die dezelfde vragenlijst gebruiken.
Rapportcijfer
Maastro krijgt een 9,1 van de patiënten. Dit is hoger dan het gemiddelde van 8,5 bij andere instellingen.
Respons
Respons: 59% van de patiënten vult de vragenlijst in. Dit is boven het gemiddelde van 44% bij andere instellingen.
Sterke punten (hoogst scorende vragen)
- Familie wordt goed betrokken bij de behandeling.
- Patiënten hebben veel vertrouwen in de zorgverleners.
- Het is duidelijk bij wie patiënten terecht kunnen na de behandeling.
Verbeterpunten (laagst scorende vragen)
- Wachttijden en informatie in de wachtkamer kunnen beter.
- Informatie voorafgaand aan de eerste afspraak kan ook verbeterd worden.
Acties voor verbetering
- De informatievoorziening in de wachtkamers is al verbeterd. Patiënten worden beter geïnformeerd als het langer duurt.
- Met aanpassingen in MijnMaastro hopen we patiënten beter te informeren over hun eerste afspraak.
Tips en tops
- 31% van de patiënten heeft een tip gegeven.
- 68% heeft een compliment (top) gegeven.
Deze feedback helpt ons om onze zorg nog beter te maken.
De vragen gaan over thema’s die belangrijk zijn voor patiënten. Bijvoorbeeld over de kennis van de arts of behandelaars en of de informatie duidelijk en begrijpelijk is. Ook worden vragen gesteld over de beschikbare tijd voor de patiënt en of de familie betrokken wordt bij de zorg. We willen ook graag weten of we genoeg rekening houden met de wensen van de patiënt.
Omdat andere zorginstellingen dezelfde vragenlijst gebruiken, kunnen we de onze resultaten met hen vergelijken. Zo kunnen we van elkaar leren.
Het is belangrijk dat patiëntervaringen betrouwbaar worden gemeten. De PEM is een landelijke vragenlijst die door veel ziekenhuizen en klinieken wordt gebruikt. De PEM is gemaakt samen met patiënten en patiëntenorganisaties. Het onafhankelijke onderzoekbureau Expoints verstuurt namens Maastro de uitnodiging om de PEM-vragenlijst in te vullen. Expoints zorgt ervoor dat Maastro de anonieme resultaten ontvangt.
Deelname aan de PEM is vrijwillig. Maastro weet niet of u de vragenlijst wel of niet invult. Als u meedoet, kan Maastro niet zien welke antwoorden u heeft gegeven.
Bent u patiënt bij Maastro en hebben we uw e-mailadres? Dan sturen we u (een aantal weken) na uw laatste bestraling via e-mail een uitnodiging om mee te doen aan het onderzoek. In de e-mail staat een link naar het onderzoek. Het invullen duurt ongeveer 10 minuten.
Bij problemen met het invullen van de vragenlijst kunt u contact opnemen met de Helpdesk Digitale Zorg Maastro op 088 445 5377.